ماساژ

ماساژ

ماساژ

ماساژ

ماساژ

  • ۰
  • ۰

جداسازی عضلات و بافت های همبند:

چسبندگی بافت ها روی یکدیگر، ایجاد مزاحمت در حرکت کرده و دامنه ی حرکتی مفصل ها را محدود می کند. این چسبندگی ها پیوسته مانع از اجرای حرکت ها به صورت نرم، متوالی و پیوسته می شوند به همین منظور به جهت رفع چسبندگی ها تکنیک هایی چون حرکت های عرضی، ورز دادن، لوله کردن پوست چسبندگی های بوجود آمده در عضلات و بافت های همبند مانند تاندون ها و رباط ها را از بین می برد.

 

طبیعی سازی بافت های همبند:

وضعیت بافت های همبند می تواند اثر عمیقی بر توانایی بدن در اجرای حرکت سریع و پرتوان و در عین حال ظریف داشته باشد. بافت های همبند در نواحی یافت می شوند که عضلات فیبر های عضلانی را احاطه میکند و رباط ها و تاندوم هارا شکل می دهد.
این بافت ها ویژگی خاصی بنام تیکسو تروپی دارند. بر اساس این ویژگی زمانی که بافت ها به حرکت درمی آیند نرم تر شده و هنگام عدم تحرک سفت تر می شود.
بافت های همبند تحت فشار یا عدم تحرک مزمن مستعد خشک شدن و از دست دادن انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی خود هستند. ارتباط بافت های همبند با سایر بافت های اطراف خود و حتی دورتر باعث می شود تا بافت همبند مبتلا به این مشکل کل حرکت را تحت تاثیر قراردهد. عمل مکانیکی ماساژ برای درمان و بهبود این وضعیت ایده آل می باشد.
با اعمال فشار،کشش و مالش دمای بدن بالا رفته و سطح انرژی بافت به آرامی افزایش می یابد. این انرژی افزایش یافته باعث بیشتر شدن ماده زمینه ای شده که این ماده به صورت سیال بوده و در آن تبادل مواد غذایی ومواد زائد بهتر و موثرتر صورت خواهد گرفت.
شکل گیری غیرطبیعی کلاژن های بافت های همبند فیبروژه نامیده می شودکه با روش های ماساژ مانند: ورزدادن¸ مالش عمیق و کشش رفع خواهد شد. بافت های همبند سالم نتیجه حفظ و نگهداری مایعات بیشتر در ماده زمینه اند که برای پیشگیری و رفع چسبندگی ها موثر واقع می شوند.

 

رفع گره های عضلانی:

کشیدگی مکرر نامناسب¸ ساختار و وضعیت مکانیکی ضعیف بدن و ضربه ها میتواند منجر به ایجاد نقاط گره ای در عضلات و تاندون ها شود.
گره های عضلانی، علاوه بر درد، منجر به محدودیت در حرکت، ضعف در میزان حداکثر نیرو،انقباض در عضلات آسیب دیده و تنش عضلات در نواحی مجاور می گردند. تمامی این موارد عواملی هستند که از عملکرد مطلوب جلوگیری می کنند.
فشار مستقیم، توام با ورزدادن روی نقاط گره ای¸ روش مناسب برای رفع این نقاط می باشد.

 

آرام سازی عمومی :

حرکت های سراندن آهسته¸ نرم و ریتمیک به ویژه روی پشت¸ سیستم اعصاب پاراسپاتیک را فعال کرده و باعث واکنش آرام سازی می شود. فوائد مهم جسمانی و روانی آرم سازی شامل کاهش مصرف اکسیژن، افزایش شدت و توالی امواج آلفای مغز مربوط به آرام سازی عمیق، کاهش سطح هورمون ها اضطراب و استرس در خون، کاهش ضربان قلب ، تنفس آرامتر، افزایش جریان خون ارگان های داخلی می باشد. واکنش آرام سازی¸ پدیده طبیعی ذهنی-جسمی است. بدین معنا که گاه در ابتدا با انجام حرکات ریتمیک مالشی و منظم اثرات آرامش بخش ذهنی ایجاد شده و این آرامش خود آرام سازی بدن و عضلانی را به همراه می آورد. و گاه برعکس آرام سازی عضلانی¸ رفع گرفتگی و اسپاسم ها آرامش را به بدن و به تبع آن به روان فرد ماساژ گیرنده می بخشد.
* تنفس عمیق و آرام من الجمله روش هاییست که به منظور آرام سازی استفاده می شود. همچنین ترشح هورمون اندروفین در اثر ماساژ خود از عوامل کاهش اضطراب و تشویش در ماساژ گیرنده می باشد.

 

افزایش سطح هوشیاری و شفافیت ذهنی :

افزایش سطح هوشیاری و شفافیت ذهنی عامل مهمی در افزایش سطح کیفی زندگی و راندمان فعالیت های روزمره است . تکنیک هایی که با سرعت زیاد و با به کارگیری از روش های تحریک کننده حواس استفاده می شود، اغلب برای افزایش قدرت ذهنی طراحی شده اند.
چرا که افزایش سطح هوشیاری با تحریک های حسی و افزایش گردش خون مغز رابطه ی مستقیم دارد. به علاوه آرامش فکری و ذهنی باعث افزایش تمرکز و توجه در افراد می گردد. پژوهش ها نشان می دهد که جلسه های کوتاه مدت ماساژ (30-15دقیقه ای) با آهنگ سریع و با استفاده از روش های محرک حواس مانند: ضربه زدن، تحریک فعال مفصل ها باعث افزایش هوشیاری میشود.

 

تاثیرات ثانویه ماساژ شامل مواردیست که درنتیجه استفاده مکرر از ماساژ و بهره مندی از تاثیرات اولیه حاصل می شود. برای مثال: پیشگیری و از بین بردن چسبندگی ها باعث حرکت های آزادتر و روان تر و بدون درد در عضلات شده که این امر خود باعث انجام فعالیت های روزمره با نشاط بیشتر و احساس خستگی کمتر می باشد.
یا در مثال دیگر ، افزایش گردش خون باعث افزایش اکسیژن رسانی به عضلات که درنتیجه آن بهبود سوخت و ساز عضلانی و نهایتا افزایش انرژی و نشاط روزمره می گردد.

 

به همین منظور به پاره ای از تاثیرات ثانویه ی انواع مختلف ماساژ به تفصیل می پردازیم :

 

انرژی بیشتر :

انقباضات مکرر عضلانی اغلب بر اثر حرکت های ناصحیح و مکرر و یا به صورت ناخودآگاه در اثر تنش، اضطراب، استرس ویا در عضلاتی که دچار تنش بیش از حد مزمن(اسپاسم ها) هستند به وجود می آید. که این مساله باعث اختلال در سیستم دفع مواد زائدو تغذیه ی نامناسب عضلات خواهد شد که نهایتا شاهد تخلیه ی انرژی و خستگی مفرط روزمره خواهیم بود.
ماساژ به افزایش گردش خون، تسریع در دفع مواد زائد ،تامین مواد غذایی مورد نیاز برای تغذیه بیشتر عضله کمک می نماید. بنابراین شخصی که بصورت مستمر از ماساژ بهره می برد دارای عضلاتی سالمتر، توانمندتر و پرانرژی تر خواهد بود. عضلاتی که بصورت صحیح و مرتب تغذیه شده اند.




برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.

نظرات (۲)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی