ماساژ

ماساژ

ماساژ

ماساژ

ماساژ

  • ۰
  • ۰

آزادی حرکت در مفاصل :

برخی از ویژگی های بافت های نرم می توانند حرکت های مفاصل را محدود کنند. این موارد شامل: تنش زیاد عضله، چسبندگی ها، گره های عضلانی، کوتاهی و عدم انعطاف پذیری بافت های همبند، وجود بافت های فیبروزه در عضله و بافت همبند می باشد. استفاده از روش های مناسب ماساژ باعث کاهش موارد ذکر شده گشته و امکان دامنه ی طبیعی حرکت مفصل را فراهم می سازد.

 
کاهش درد :

اثر ماساژ بر کاهش درد به خوبی اثبات شده است به دلیل اینکه احساس درد وابسته به علل و عوامل زیادی می باشد؛ سازو کارهای کاهش درد با استفاده از ماساز نیز بسیار متنوع است.
این سازوکارها شامل:

    آرام سازی عضله و افزایش گردش خون

    رفع گره های عضلانی

    افزایش ترشح دو هورمون اندروفین و سروتونین

    افزایش خواب

    نظریه ی کنترل گیرنده های حسی درد می باشند که در ادامه به توضیح هریک از سازو کارهای فوق می پردازیم.

 

    با روش آرام سازی عضله ،رفع اسپاسم ها و بهبود گردش خون به تسکین درد مرتبط با افزایش بیش از حد تنش و به دنبال آن کم خونی کمک می کند. چرخه ی درد- اسپاسم- درد به علت تنش عضلانی است که به صورت متناوب می توان آن را با استفاده از ماساژ برطرف کرد.

    رفع گره های عضلانی با استفاده از تکنیک های فشاری تخلیه ی لنف به مرور زمان رفع شده و فرد ماساژگیرنده در پایان هر جلسه نسبت به جلسات قبل از درد کمتر و سبکی بیشتردر عضلات بهره مند می گردد.

    نتایج آزمایشات مکرر ثابت کرده که ماساژباعث افزایش رهاسازی اندروفین از سیستم عصبی مرکزی میشود که این امر خود باعث تعدیل انتقال پیامهای درد میشود. این امر هم بدلیل تاثیرات فیزیولوژیک و هم روانی ماساژ می باشد.
    در اثر ماساژ میزان سروتونین در بدن افزایش یافته و از آنجایی که سروتونین باعث تسکین درد و آرامش بخشی می گردد‚ سروتونین تولید شده در بدن به صورت طبیعی نیز درد را کاهش می دهد.

    ماساژ با افزایش خواب به کاهش درد کمک می کند. در حین خواب عمیق، سوماتراستاتین (ماده ای شیمیایی که باعث کاهش درد می شود.) افزایش می یابد. از سوی دیگر محرومیت از خواب باعث آزادسازی ماده Ƿ (عامل افزایش احساس درد) می شود. پس در فردی که خواب کافی ندارد به دلیل کاهش قوایی و تولید ماده یǷ احساس درد افزایش می یابد. تا حد زیادی ماساژ از نوع آرامش بخش خواب راحت را تسریع و به کاهش درد کمک می نماید.

    نظریه ی کنترل گیرنده های حسی درد بیان می دارد که محرک فشار و سرما در نخاع نسبت به محرک های درد با سرعت بیشتری دریافت می شوند. بنابراین دریچه های عصبی روی درد بسته می شوند؛ با بکارگیری فشار از طریق ماساژ بر ناحیه ای که دچار گرفتگی و اسپاسم شده، تکانه های درد عمل نمی کنند. این سازوکار به عنوان یک دلیل برای ایجاد و بی حسی موقتی و زودگذر در تکنیک مالشی عمیق در درمان بافت های همبند آسیب دیده استفاده می گردند

    برای آنکه هر فرد در موقعیت های مختلف زندگی، واکنش های مناسب و متناسبی داشته باشد؛ لازمه آن در گام اول دارا بودن هیاجانات فردی متناسب با آن شرایط می باشد. برای مثال پایین بودن سطح محرک های هیجانی در فرد باعث احساس سنگینی،سستی؛ تنبلی یا خواب آلودگی می گردد و برعکس بالا بودن سطح محرک ها نیز باعث بیتابی،حواس پرتی و حتی دلواپسی و بی قراری در فرد می گردد که در هر دو صورت باعث اختلال در عملکرد صحیح و متناسب فرد خواهد شد.
    تکنیک هایی از ماساژ می تواند سطح این محرک های هیجانی را در وضعیت مطلوبی قرار دهد. برای مثال ماساژهای آهسته نرم و آرامش بخش با تعداد زیادی از حرکت های لغزشی و سراندن می تواند تاثیری آرامش بخش در فرد ماساژگیرنده داشته باشد. و از سوی دیگر‚ ماساژ با تکنیک های سریع‚ منسجم و تند با استفاده از فشردن و ضربه بر روی عضلات می تواند انرژی بخش و نشاط آور باشد.

    نگرش منفی به زندگی می تواند باعث کاهش انگیزه برای تلاش کردن و عملکرد صحیح و مناسب باشد. ماساژ می تواند با کاهش عوامل تضعیف کننده احساسات مطلوب (مانند درد، استرس،اضطراب و تشویش) و رهاسازی افزایش دهنده های خلق و خوی طبیعی و سالم (مانند اندروفین) کمک به افزایش روحیه و نگرش مطلوب تر شخص به رویدادهای زندگی شخصی فرد گردد.




برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.

نظرات (۲)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی